zondag 10 april 2016

Een zonnig topje!

"Amaai, maak jij zelf je kleren? Dan kan je zeker veel geld besparen." Telkens ik over m'n hobby praat, lijkt dit voor veel (niet-naaiende) personen dé reden om achter de naaimachine te zitten. Toegegeven, sommige stoffen zijn echt niet goedkoop. Voor de kinderoutfits heb je betrekkelijk weinig stof nodig (en dan valt de prijs goed mee), maar een rokje of een kleedje voor mezelf, daar kruipt al wat meer meters in ... En toch, soms, heel soms, hebben ze gelijk. Dit topje maakte ik uit een couponnetje dat welgeteld 1 euro kostte.

Het stofje kocht ik op het laatste Stoffenspektakel in Gent. Het hing wat verloren aan een kraampje, maar mijn oog viel er onmiddelijk op. Die kleurrijke geweven golfjes en dat spikkeltje gouddraad (moeilijk te vangen in een foto): heerlijk gewoon. Het lapje was amper 70 cm breed en de verkoopster zag me twijfelen. De twijfel was van korte duur toen ik de prijs hoorde.

Thuis begon de zoektocht naar een patroontje waar ik met de luttele 70 cm stof genoeg had om een topje te maken. En toen vond ik de Dusty top, in mijn eerste aangekocht naaimagazine. De plooitjes en de zoomboord liet ik achterwege ... en na het knippen had ik zelfs nog een beetje stof over.

Het patroon overtekenen kostte me grote moeite. Ik zag de lijnen echt niet op het radarblad. Het donkergroen was bijna onzichtbaar onder mijn patroonpapier. Eens het patroon getekend, was het werk eigenlijk klaar.

Het topje zit zeer comfortabel. Toch deed ik enkele aanpassingen. Het voorpand en achterpand versmalde ik met 1 cm. Het okselpunt verhoogde ik met 1,5 cm. Ik hou niet echt van inkijk. De halsuitsnijding is naar mijn idee dan ook zeer gewaagd ... maar het vriendje zegt dat ik ermee kan buiten komen :-).


Patroon: Dusty Top (La Maison Victor
Stof: Stoffenspektakel

2 opmerkingen:

  1. Tof als dat lukt he, effectief geld besparen. Voor de zonen lukt dat me zelfs niet altijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tof topje! Fijn om te weten dat je er komt met een stofje van 70cm breed, ik heb hier ook nog zo'n lapje liggen. En gelukkig is het patroon al overgetekend ;-)

    BeantwoordenVerwijderen